Ny förlust för Grebbestad

Grebbestad är inne i en lång svacka och har nu bara en seger på de senast sju matcherna. På tisdagskvällen blev det ny förlust när man föll hemma med 1-4 (0-1) mot Vallen.

Det vill sig inte för Grebbestad för tillfället och underläget i paus var knappast rättvist men ändå ett faktum.

Matchinledningen var jämn. Vallen såg visserligen pigga ut men Grebbestad hade ändå bra koll på gästerna.

Vallen hade ett bra skott utanför efter fem minuter men sedan var det Grebbestad som hade dom flesta och bästa chanserna.

Det började, efter tolv minuter, med Olle Kristoffersson som fint klackade med sig bollen men Vallens utmärkte målvakt Mikael Frick läste spelet bra och var snabbt ute och knep bollen.

Minuten senare var det riktigt nära för Grebbestad då Mattias Svensson spelade till Arber Plava som fick på ett kanonskott och Mikael Fricks räddning var inget annat än kanon den med.

Fem minuter senare samarbetade Arber Plava och Mikael Albrektsson fint innan Mikael slog ett inlägg som Olle Kristoffersson mötte direkt på volley. Olle fick en bra träff men en back hann emellan och täckte skottet.

Efter en Grebbestads hörna, efter 26 minuter, gick bollen ut till Arber Plava som gick på ett nytt skott. Skottet blev mycket farligt igen och gick tätt utanför efter att ha touchat ett Vallenben först.

Lite senare var det nära igen då Mattias Svenssons inlägg nickades i egen ribba av Vallens försvar.

Därefter kom nästa läge efter hörna och Niklas palm nickade strax utanför när Mikael Frick kom ut lite fel.

Efter alla dessa fina chanser för Grebbestad kom Vallens ledningsmål överraskande. Via en snabb kontring där man vann med sig bollen i dueller ett par gånger kunde man spela in bollen till Robin Bäckman som slog in 0-1.

I slutminuten fick Grebbestad ytterligare ett läge när Mikael Albrektsson sköt tätt utanför i fin position.

Därmed stod sig 0-1 halvleken ut även om det knappast var rättvist.

Men i den andra halvleken så svängde matchen helt över till Vallen. Martin Rane sprang sig fri direkt efter avspark och Henrik Olausson i Grebbestads mål fick göra en bra räddning.

När Mattias Larsson efter ett inlägg nickade in 0-2, efter 53 minuter, såg det tungt ut för Grebbestad.

När 0-3 in dröjde längre än till 64 minuter var det kört för Grebbestad. Målnickare denna gång var Martin Rane som påpassligt höll sig framme.

Grebbestad stack upp med en chans efter 69 minuter när Mikael Albrektsson nickade in bollen mot mål och ännu en gång testade Vallens försvar egen målvakt när en försvarare rensade bollen mot eget mål men Mikael Frick började bli van och var med fint ännu en gång.

Direkt efter ökar Vallen på till 0-4 genom Martin Rane. Målet ledde till våldsamma protester från Grebbestadspelarna då en Vallenspelare hade ropat släpp, något som man inte får utan detta skall ge frispark för icke felande lag, vilket nu inte skedde.

Nu var knappast detta mål matchavgörande turligt nog utan Vallen hade avgjort matchen tidigare.

Grebbestad fick ett ypperligt läge för en reducering med 13 minuter kvar att spela när Mikael Albrektssons inspel nådde fram till Jonas Söderlund men det vill sig inte för Grebbestad och skottet prickade ribban.

Vallens små kvicka spelare firade triumfer och efter 80 minuter sprang Patrik Johansson igenom men Henrik Olausson räddade bra.

Lite senare blev det6 ett nytt fritt läge för Vallen när Martin Rane blev fri men Henrik Olausson var med på noterna igen.

I matchens näst sista ordinarie minut fick Grebbestad till en reducering när inhopparen Ulrik Karnström spelade fram Jonas Söderlund som satte 1-4.

Jonas femte mål på tre matcher är ett bra facit.

Men detta är knappast Grebbestads svit med fem förluster på de sju senaste matcherna.

– Det var ingen bra match från vår sida. Första halvlek var godkänd men efter två snabba i andra var det inte bra. Vi skapade en hel del bra lägen men har som vanligt svårt att sätta dom. Nej, det här var inte bra, avslutar Mikael Mattsson, tränare i Grebbestad.

Den enda som kan få godkänt i Grebbestad var målvakten Henrik Olausson som räddade ett antal frilägen.