Släkthistoria del 6: 4 generationer Hedström i GIF

På vår hemsida har vi sedan i hösten 2013 börjat gräva ordentligt i vårt digra historiska GIF-arkiv. Löpande har vi, och kommer vi, att presentera olika slags fakta. En del i detta är att presentera de många ”GIF-släkter” som i flera generationer på olika sätt har supportat GIF som aktiva, ledare, ideella krafter eller på annat sätt stöttat GIF.

Släkthistorian är nu på del 6 efter att vi tidigare skrivit om: 1. Henriksson, 2. Greby, 3. Mattsson, 4. Norén och 5. Landén, men det finns fler...

Denna artikel handlar om släkten Hedström !

Först i raden till GIF är Mats, som var en kompetent fotbollsspelare i Kärret och Rabbalshede, som Bengt Mattsson fått ögonen på och värvade till GIF hösten 1971. En liten lustifikation i sammanhanget: när Mats blev uttagen till premiärspel i april 1972 hade han missat att han skulle gifta sig med sin kära Annsofi samma lördag. Han hann dock med en halvlek innan bilen ställdes mot Kville kyrka och bröllopet. De tu är fortfarande lyckligt gifta med varandra och flyttade sedan till Grebbestad 1975. Mats spelade och tränade i GIF i många år, blev ungdomsledare då barnen började spela, har suttit i styrelsen, sponsor mm. Även Annsofi har ett GIF-hjärta och har stöttat föreningen genom åren.
Därefter flyttar Mats mamma Märta till Grebbestad 1976 och bosätter sig i ett hus extremt nära Siljevi. Hon stöttade GIF genom klädvård av olika slag och mycket annat ideellt arbete under många år, så länge hon orkade.
Tredje generationen - Mats söner Johan och Franz har också varit spelare och dottern Frida är aktiv inom ungdomsverksamheten.
Nu är även fjärde generationen med i GIFs ungdomsverksamhet - bordtennis- och fotbollsspelande Hugo, Fridas son, samt Johans son Alfons. Johans fru Marie är dessutom ungdomsledare.

Släkterna Hedström och Greby är, vad vi kan få fram ur minnen och fakta, de enda släkterna där 4 generationer varit verksamma i GIF. Men har vi fel tar vi gärna emot info om detta….

I denna nyhet: Johan Hedström Mats Hedström Franz Hedström Märta Hedström Ann-Sofie Hedström Frida Ljunggren Gunnar Henrikssons fotbollsfamiljeträd! Släkthistoria del 2: 4 generationer Greby i GIF Släkthistoria del 3: 3 generationer Mattsson i GIF Släkthistoria del 4: 3 generationer Norén i GIF Släkthistoria del 5: 3 generationer Landén i GIF