Olle Kristoffersson 3-målskytt i första träningsmatchen. 6-0 mot Munkedal

Grebbestad vann som väntat ganska enkelt mot Munkedal som till vardags spelar i div 5. Men Munkedal höll ändå ganska bra men fick ge sig med 6-0 (3-0).

Visst kunde segern kanske ha varit ännu större då chanser fanns men med undantag av ett par fina perioder i första och andra halvlek så hade ändå Grebbestad svårt att få hål på Munkedal som för dagen hade tänkte Grebbestadsmålvakten Jonatan Hårenberg i målet. I Grebbestads mål fick vi i stället se veteranen Jörgen Andersson då Martin Hansson varit sjuk i veckan.

Tanken var annars att det skulle ha varit match mot div 3 laget Vallen. Men där fick man ett sent återbud i går. Efter ett antal samtal till andra lag fick tillslut Peter Svensson napp hos förre Grebbestadstränaren Sven-Erik ”Svea” Ohlsson, numera tränare för Munkedal.

Matchens första målchans kom efter åtta minuter då Jimmie Larsson lyfte in bollen till Olle Kristoffersson som nickade men Jonatan Hårenberg klarade utan bekymmer.

Nästa läge kom efter 20 minuter på en hörna. Christoffer Söderlund lyfte in bollen och Marcus Broberg fick på en bra nick som Jonatan Hårenberg klarade med en snabb parad. Returen hamnade sedan hos Daniel Andersson som sköt över.

Var det något man delvis saknade var det ett högre tempo i matchen av Grebbestad. Men när vi närmade oss halvtimmen växlade Grebbestad upp och då hängde inte Munkedal med och vi fick se tre snabba mål.

Först i 27:e minuten när Marcus Broberg hittade en djupledslöpande Daniel Andersson som via stolpen satte 1-0.

Två minuter senare hade Grebbestad ett mönsteranfall där bollen gick som på räls men avslutet från Daniel Andersson smet utanför.

Men 2-0 kom minuten senare i stället. Munkedal hann inte alls med i det fina anfallet där avslutningsvis Christoffer Söderlund lyfte in bollen till Olle Kristoffersson som nickade in bollen i mål.

Efter 33 minuter kom nästa mål och det såg kanske lite väl lättvindigt ut men Munkedal hann inte med. Jimmie Larsson spelade in mot Olle Kristoffersson som lätt touchade bollen vidare till Daniel Andersson som tryckte in 3-0.

Efter 3-0 försökte Sven-Erik ”Svea” Ohlsson peppa igång sina killar och ropade ut mot planen: - Kom igen nu SAIS! Så kan det gå efter ett antal år i Stångenäs…

Grebbestad hade sedan ett par chanser till innan vilan men 3-0 stod sig.

Andra halvlek
Andra halvlek blev kanske lik första spelmässigt. Grebbestad vann bollen högt upp efter 51 minuter och fick snabbt fram bollen till Olle Kristoffersson som fick ett fritt läge men Jonatan Hårenberg klarade med en fotparad.

Munkedal hade som sig bör svårt att få till något framåt och man hade vad jag kan komma på inte ett enda skott på mål. Det farligaste Jörgen Andersson hade var ett inlägg som han gick ut och boxade bort med en djärv slängning framåt.

Annars var nog Munkedals bästa läge efter 55 minuter då Grebbestad bröt ett anfall men bollen gick ut till någon (som jag tyvärr inte uppfattade vem det var) som fick på ett mycket bra skott.

Men skottet nådde inte fram till Jörgen Andersson utan kunde blockeras av Grebbestadsförsvaret.

Olle Kristoffersson var inblandad i många bra lägen för Grebbestad och på en låg hörna från Christoffer Söderlund var han nära att skarva in nästa mål men en Munkedalsförsvarare kunde rädda på mållinjen.

Minuten senare samarbeta samma killar igen på ett snabbt anfall dör Christoffer på nytt lufte in till Olle Kristoffersson som mötte bollen näst intill perfekt men skottet prickade stolpen och gick ut. Olle hade ytterligare något läge innan nästa mål kom.

Det var Markus Svensson som efter 77 minuter fick en fin framspelning men i skottögonblicket halkade han vilket så när hade gjort att han överlistat Jonatan Hårenberg. Jonatan lyckades ändå klara skottet men kunde inte hålla bollen och Olle Kristoffersson kunde då slå in returen till 4-0.

Och precis som i första halvlek kom Grebbestad nu in i en period med snabbare spel där Munkedal fick svårt att hänga med.

Och fyra minuter senare hade vi ett nytt mål. Det kom i efterspelet av en hörna och Tobias Carlsson blev kvar högt uppe då han fick ett inlägg som han kunde ta ner och fint släppa till Olle Kristoffersson som satte 5-0 med ett välplacerat skott.

Och minuten senare kom matchens sista mål. En snabb omställning av Grebbestad med en boll till Mattias Svensson som fick ett bra skottläge men i stället för eget avslut petade han bollen till höger där Christoffer Söderlund fint följde med och säkert kunde trycka in 6-0.

Grebbestad hade sedan ett par lägen till där kanske den bästa kom efter en kort hörna i 90:e minuten. Felix Norén fick läget med ett bra skott som Jonatan Hårenberg klarade via stolpen.

– Bra match killar, bra inställning och en klart godkänd match var Mattias ”PP” Pettersson-Pohls snabba kommentar till laget direkt efter matchen.

I denna nyhet: Herrsenior A 2015-02-07 Munkedals IF 6-0 Munkedals IF

Ryktas att Viggo ska väg till USA för studier i höst.

Anonym I förrgår 19:17 Till Forumet

2024-04-19 19:00