Grebbestad nya serieledare efter vinst mot Uddevalla

Tabellen är visserligen haltande men just nu är det Grebbestad som toppar den efter 1-0 (1-0) hemma mot IFK Uddevalla. Matchvinnare blev Granit Berisha efter fint framspel av Anton Henriksson.

Första halvlek
Matchinledningen var helt jämn och det kändes lite som man kände av varandra. Men allt eftersom blev första halvleks matchbild allt tydligare. Uddevalla satsade mycket på snabba omställningar med mycket långbollar.

För Grebbestads del blev det även där en del långbollar, kanske ovanligt många men man försökte ände vara betydligt mer kreativa i spelet via mittfält än vad Uddevalla var.

Första läget i matchen gick i Uddevallas favör och det var just efter en långboll där Gustav Kjellström var på väg igenom men fint hemjobb av Tobias Carlsson som kunde bryta till en hörna. Detta efter åtta minuters spel.

Grebbestad var efter ett tag i första halvlek det något bättre laget spelmässigt men det dröjde till 18:e minuten innan det hände något farligt. Ja så farligt att Markus Svensson revs ner efter fint väggspel och Grebbestad fick straff. Men straffen från Jonas Henriksson räddades utmärkt av Uddevallas målvakt Besarion Kodalaev.

Två minuter senare fick Uddevalla en frispark i fint läge. Petrit Zhubi sköt men via muren till en hörna.

Matchen var ändå väldigt chansfattig om vi räknar till bra chanser och vi fick fram till 37:e minuten innan något mer av värde hände. Grebbestad anföll och via fint väggspel kunde Anton henriksson släppa på djupet mot Granit Berisha inne i straffområdet. Besarion Kodalaev kom utrusandes men Granit kunde ta sig runt honom och rulla in 1-0 i tomt mål efter ett vackert Grebbestadsanfall.

Andra halvlek
Grebbestad öppnade hyfsat i den andra halvleken och efter 50 minuter kunde Jonas Henriksson lyfta in bollen till Christoffer Söderlund som dock inte hittade målet med nicken.

Men efter tio minuter av andra halvleken började Grebbestad tappa taktpinnen och det blev mer och mer Uddevalla i spelet men man hade väldigt svårt att komma igenom Grebbestads fina defensiv.

I stället var det Grebbestad som efter en timmes spel slog en djupledsboll som Anton Henriksson kunde vinna i duell med fjolårets Grebbestadsspelare Edon Qeriqi och sedan släppa hem mot Granit Berisha som fick ett fint skottläge men skottet högt över.

Efter 70 minuters spel hade Grebbestads en aning tur eller en stor portion tur? Uddevalla slog en långbol genom Patrik Adamczyk och Jimmie Larsson såg ut att missbedöma bollen som var på väg mot Uddevallaspelare som kunde blivit fri. Men Jimmie slängde upp benet bakom ryggen och träffade bollen och en snygg klack hem till egen målvakt.

Tre minuter senare kunde Grebbestad fått et läge att avgöra när Besarion Kodalaev kom lite på mellanhand och Anton Henriksson kunde ta hand om bollen vi kanten av 16-metaren men Besarion lyckades vänta ut Anton för att sedan stöta ut bollen till ett inkast.

Efter detta satsade Uddevalla allt mer och mer framåt där man lyfta fram mycket folk. Men sammantaget hade Uddevalla frustrerande svårt att få till något framåt mot Grebbestads mål, trots att trycket mot Grebbestads halva ökade.

Efter 85 minuter fick man et avslut i alla fall när inhopparen Abdultaofik Ahmed fick till ett inlägg mot Gustav Kjellström som dock nickade en bra bit utanför.

I matchminut 90 kom ändå tillslut läget för Uddevalla. Grebbestad hade inkast men Uddevalla kunde bryta och hittade fram till Sebastian Jaconelli (tidigare i Grebbestad) som kom fint och sköt men Jontan Hårenberg visade varför han trolige är en av de bästa målvakterna i denna serie genom att fint rädda till en hörna.

Detta blev matchens sista chans och efter 94 minuter och 20 sekunder blåste domaren av matchen och Grebbestad därmed serieledare. Åtminstone över natten då Karlstad BK och Stenungsund kommer att försöka ta sig förbi igen.

Efter match fick vi en pratstund med tränare Matti Demegård

Tredje raka segern nu Matti. En kommentar till dagens seger
- Jag är väldigt nöjd med segern. Det känns väldigt skönt. Vi har en första halvlek som känns väldigt bra och vi har tålamod i vårt spel. Vårt offensiva spel med flera kombinationer ser bra ut. Defensivt såg det också bra ut. Så jag är mycket nöjd med första 45 minuterna.

- Fösta delen av andra halvlek är okej. Men sedan hade vi det jobbigt sista 20-25 minuterna.

Vi fick svårt att få tag på bollen?
- Vi fick ingen rytm och inget bra passningsspel. Vi lyckas inte och vågar inte att vara bollägare så vi fick för korta anfall och för få spelare som kom med i anfallen.

Få målchanser i matchen?
- Så är det ju. Få chanser var det. Uddevalla fick visserligen tryck på oss i andra men renderade det i farliga chanser? Väldigt få faktiskt.

fem matcher nu och fortsatt obesegrade. Det ser ganska bra och stabilt ut?
- Fem matcher och obesegrade. Släppt in ett mål som var på straff. Det är väldigt bra gjort. Speciellt med tanke på vilka lag vi mött. Vi får det inte att stämma i andra halvlek idag men jag är ändå väldigt nöjd med den. Orsak? Vi visar bra inställning och vilja för att bärga tre poäng vilket vi gör. Får man det inte att stämma spelmässigt då gäller det att ha rätt inställning och kriga till sig poängen.

Någon du vill lufta fram extra idag?
- Återigen tycker jag at den inte finns anledning att lyfta fram någon före den andre. Det är en laginsats. En bra första halvlek och en krigarinsats i den andra och det gör alla tillsammans.

Kvartsfinal i DM på tisdag mot Kungshamn. Läge att låta några spelare vila och ge några av dom på bänken lite speltid?
- Ja, det är mycket möjligt att det kan bli så? Vi har redan nu lite tankar på vilka som får spela och det är fult möjligt att några som inte fått så mycket speltid får chansen.

Vi får se på tisdag, tack så mycket Matti
- Tack själv.

I denna nyhet: Herrsenior A 2017-05-05 IFK Uddevalla 1-0 IFK Uddevalla