Grebbestad föll med 2-0 mot serieledarna Henån

Henån vann hemmamatchen mot Grebbestad med 2-0 efter 1-0 i paus och man behåller sin serieledning, två poäng före Strömstad. För Grebbestads del var det tredje raka förlusten.

Matchen spelades i strålande väder och på en mycket fin plan i Henån och inledningen av matchen var helt jämn.

Men efter sju minuter tappade Felix Norén bollen ute på sin högerback och Henån kom i ett fint anfall med passning snett tillbaka till Joakim Magnusson som fick ett kanonläge men sköt högt över till Henånbänkens store förtret.

Efter detta började Henån skapa fler och fler chanser även om man inte dominerade spelet stort så var man kvickare i benen vilket gav många avslutslägen.

Första halvleks bäste spelare Agim Kastrati i Henån slog efter 14 minuter en hårt inåtskruvad frispark som blev farlig och förste efter två undannickningar kunde Grebbestad få bort bollen.

Efter 17 minuter testade Grebbestad för första gången Henåns målvakt Daniel Berglund och det var Ahmed Rashid som slog en frispark som Daniel fick boxa till hörna.

Strax efter detta hade Agim Kastrati två fina lägen men båda gångerna gick avsluten tätt utanför bortre stolpen och Grebbestad kunde andas ut.

Chanserna duggade nu tätt för Henån och man började så smått undra när ledningsmålet skulle komma. Efter 24 min fick Henån en hörna som man kom först på och nickade mycket bra men halvmetern över John Carlssons ribba.

Så efter 25 minuter kom ledningsmålet helt välförtjänt för Henån. En djupledsboll hittade Samir Suhonjic som kunde lobba in 1-0 över den utrusande Grebbestadsmålvakten John Carlsson.

Grebbestad hade egentligen inte speciellt mycket framåt under den första halvleken och precis som den första chansen som Ahmed Rashid hade på frispark kom nästa läge även det på frispark.

Nu efter 34 minuter då Martin Kallin hade en frispark ganska nära kortlinjen där han gick direkt på skott och Daniel Berglund hade problem med skottet men kunde tillslut få kontroll på bollen och även hålla den så det inte blev en hörna för Grebbestad.

Strax efter hade Henån ett mycket fint anfall med Agim Kastrati som regissör där han drev upp bollen och släppte ut till Marcus Johansson som sedan spelade tillbaka men Agims skott gick högt över och detta var på något sätt symtomatiskt för halvleken, flera chanser för Henån men allt som oftast avslut utanför.

Efter en svag första halvlek så ryckte Grebbestad upp sig rejält i den andra halvleken men det var ändå fortsatt tunt med bra målchanser för Grebbestad då Henåns backlinje spelade stabilt.

Men Grebbestads uppryckning fick till följd att Henån blev irriterade ute på planen och man började dra på sig en massa varningar.

En halvchans för Grebbestad kom efter 51 minuter då Arber Plava hade ett långt inkast som nickskarvades av Mikael Albrektsson men det var Henåns försvar som var först på touchen och kunde rensa undan bollen.

Efter 54 minuter kom en snabb spelvänding för Henån och man kunde spela in fint på en som kom bra på djupet och kom fri med John Carlsson som svarade för en mycket fin räddning och höll kvar Grebbestad i matchen.

Grebbestad blev efterhand mer offensivt lagda men skapade knappt något framåt. Istället blev det blottor bakåt och Henån kom i ett par fina anfall där Grebbestad kunde hålla undan tackvara bra försvarsspel.

Efter 64 minuter kom ännu ett läge på frispark för Grebbestad och nu var det Niklas Palms tur att testa. Men Niklas tunga skott gick tätt utanför och Henåns avbytare som värmde upp bakom Grebbestads mål spekulerade vilt om Daniel Berglund verkligen tagit skottet eller ej om det gått på mål.

Något senare vände Grebbestad snabbt på spelet ut mot Olle Kristoffersson som drev in från kanten och försökte hitta Ahmed Rashid på bortre stolpen men bra försvarsarbete av Henån och man var först på bollen och styrde undan till en hörna för Grebbestad.

Efter 74 minuter blev Henåns Agim Kastrati utvisad sedan han på kort tid dragit på sig två varningar. Den andra fick han för en solklar filmning.

Men trots att Grebbestad var en man mer på planen gav detta inget som helst framåt. Istället var det Henån som efter 81 minuter var nära att avgöra.

Man fick en hörna som Grebbestad nickade undan, ut till Emil Johansson som fick på en kanonvolley men rakt i huvudet på Kim Meijer, ut till en ny hörna. Hade denna gått vid sidan om Kim hade den förmodligen suttit då träffen var perfekt.

Sista fem minuterna satsade Grebbestad allt framåt och man var kort med folk hemåt och med tre minuter kvar på Henåns David Fransson ett jätteläge att avgöra men nickade utanför efter ett bra inspel.

Men avgörandet kom två minuter senare i stället när Samir Suhonjic fick en bra boll att jobba med och han placerade behärskat in 2-0, game over.

– Första halvlek var inte bra från vår sida. Dom var hetare och vann många andrabollar och dom ledde välförtjänt efter första halvlek.

– Vi ryckte upp oss bra i andra men skapar inga riktigt bra lägen och dom spelar bra bakåt samtidigt som vi gör det lite svårt för oss när vi närmar oss mål. Sedan hjälper det inte att dom fick en man utvisad. Vi skapar inget ändå, sa Grebbestads tränare Mikael Mattsson.

Henåns David Thebrin-Olsson fick pris som bäste hemmaspelare. Mikael Albrektsson fick pris som bäste i Grebbestad. Bra där var även Niklas Palm och Martin Kallin.

Ryktas att Viggo ska väg till USA för studier i höst.

Anonym I förrgår 19:17 Till Forumet

2024-04-19 19:00