Div 5 allt närmare för Grebbestad

Efter en ny förlust, nu mot Lysekil 3-2, är Grebbestad mycket nära div 5-spel. Hoppet står nu till att Åsebro skall överraska och klara sig kvar i 3:an. Då finns det nämligen en chans kvar för Grebbestad.

Efter en mycket avvaktande inledning från både Lysekil och Grebbestad så började Grebbestad så sakteliga få ett spelövertag och under matchens första 40 minuter var det ytterst sällan som Lysekil befann sig på Grebbestads planhalva med kontroll på bollen.

Matchens första avslut mot mål fick Grebbestads Erik Häggström som från håll på vänsterkanten drog på ett ganska bra skott som gick rakt i händerna på Lysekils målvakt Jonas Ingvaldsson.

Första gången som Lysekil stack upp på riktigt blev det mål direkt (13:e minuten). Robin Karlsson tog sig i läge och i ett motläggsläge fick han bollen i en båge över Grebbestads målvakt Jörgen Andersson. Martin Kallin jobbade hem för att försöka rensa bort bollen som då prickade ribban och gick rakt ner på Martin och i mål. 1-0 på ett oturligt självmål.

Grebbestad fortsatte med det mesta spelet på Lysekils halva och tre minuter efter ledningsmålet lyfte Christian Fredriksson in en frispark som Mikael Albrektsson nickade i en båge över Lysekils målvakt men bollen hamnade uppe på målet.

Lite senare kombinerade Grebbestad bra, Olle Kristoffersson till Mattias Svensson som i sin tur spelade fram Erik Häggström som fick lite snäv vinkel och Jonas Ingvaldsson kunde klara skottet.

Efter 26 minuter slog Olle Kristoffersson en hörna och Ahmed Rashid kom vid den bakre stolpen och sköt i yttersidan på stolpen men vinkeln var mycket svag så det hade varit svårt att få in den i mål.

10 minuter senare hade Grebbestad ett jätteläge att kvittera. Efter en frispark gick bollen ut till Christian Fredriksson som lyfte in den till Olle Kristoffersson som blev fri men han sköt rakt på den utrusande målvakten.

När vi närmade oss 40 spelade minuter var det mycket svårt att förstå hur Lysekil kunde leda matchen då dom knappt kommit över på Grebbestad halva.

Men sista fem minuterna kom Lysekil tillslut upp på Grebbestads halv och här hade man sin bästa period i halvleken.

Men i och med att Lysekil lyfte upp laget så fick Grebbestad bättre ytor att kontra på. Och i halvlekens sista minut fick Grebbestad ett läge men Olle Kristofferssons inspel mot Erik Häggström kunde brytas.

Men Grebbestad vann tillbaka bollen och efter 25 sekunders tilläggstid kunde man kvittera rättvist. Ett inlägg nickades svagt av en försvarare in i banan till Olle Kristoffersson som kunde sätta 1-1.

Lysekil gjorde sedan en klart bättre andra halvlek än den första men det kändes ändå som Grebbestad hade kontroll.

Men då small det ordentligt, i den 52 minuten. Ett långt inlägg från högerkanten möttes av Anders Erlandsson som klippte till och fick på en riktig drömträff och bollen gick i en otagbar båge över Jörgen Andersson, 2-1.

Minuten senare var Lysekil framme igen och det var mycket nära 3-1 när Daniel Willemsson prickade ribbans underkant men bollen studsade ut från mål.

Efter 56 minuter borde Grebbestad fått en straff då Niklas Palm nickade med sig bollen och sparkades ner men märkligt nog friade domaren.

Med halvtimmen kvar att spela tog sig Erik Häggström runt på kanten och slog ett bra inlägg mot Olle Kristoffersson som i bra läge fick en dålig träff och bollen gick inte mot mål.

Grebbestad lyfte upp laget högre och högre i banan för att komma mot en kvittering och Lysekil fick då fina ytor och Robin Karlsson var nära att kunna sätta 3-1 efter ett inspel men han fick ingen riktig träff och Jörgen Andersson klarade.

Efter 69 minuter kvitterade Grebbestad för andra gången i matchen och sett efter spelet var detta rättvist. Mikael Albrektsson slog en snabb frispark mot Ahmed Rashid som tog med sig bollen och sköt ett föga märkvärdigt skott som retfullt gick mellan benen på Lysekils målvakt som nog borde klarat skottet.

Grebbestad behövde en vinst och man gick för detta och lite senare hade Fredrik Helgesson ett bra långskott som gick någon meter utanför.

Efter en 75 minuter fick Grebbestad en hörna och Kim Meijer vände runt och sköt men Jonas Ingvaldsson var tätt inpå och räddade till en ny hörna.

På denna hörna mötte Ahmed Rashid med en språngskalle som Jonas Ingvaldsson klarade med en fotparad.

Men med tre minuter kvar att spela kom ännu ett chockerande långskott från Lysekils sida. Ett uppspel gick till Daniel Willhelmsson som klippte till och även han fick på en kanonträff som borrade sig in i nätmaskorna vid den första stolpen, 3-2.

– Vi gör en rätt så bra match. Vi dominerade väl inte totalt men vi känns betydligt bättre än dom och dom har en bra utdelning. Känns som vi har bra koll även i den andra men så fick dom 2-1 på ett kanonskott.

– Men vi är starka på fasta situationer och får även 2-2 vilket var rättvist. Vi kändes starka och det kändes som vi skulle kunna avgöra men i stället fick dom på en drömträff till och då var det kört, sa Grebbestads Mikael Mattsson.

Bäst i ett bra Grebbestad var Martin Kallin och Christian Fredriksson.

Ett tungt resultat som knappast var rättvist efter spelet ute på planen men det gäller ju att göra mål vilket Lysekil och flyt med.

(Läs gärna referatet på Lysekils sida. Man undrar hur man kan se så olika på en match.)