Segermatch i DM för Grebbestad

Efter en helt okey första halvlek ledde Grebbestad med 2-0 mot Hamburgsund i en match som spelades i Brastad. Efter paus reducerade Hamburgsund men Grebbestad kunde vinna med 2-1.

Grebbestad var det lag som startade matchen bäst på konstgräset i Brastad. Ett underlag som för kvällen var något halt då det frös på lite och spelarna halkade omkring något emellanåt.

Efter pigga första fem minuter där Grebbestad låg på så kom Hamburgsund bättre in i matchen och hade några bra minuter.

Därefter blev det åter mer Grebbestad som var det bättre laget under första 45 minuterna.

Unge Anton Henriksson var det som först testade med ett avslut på mål (15 min) men Hamburgsunds nya målvakt Niklas Eriksson tag enkelt hand om skottet.

Två minuter senare tog Grebbestad ledningen när Olle Kristoffersson nickade in Felix Noréns långa inlägg i en snygg båge över Niklas Eriksson.

Något senare lyfte Agim Kastrati fram en frispark mot bortre stolpen där Felix Norén kom bra men nickade tätt utanför i utmärkt läge.

Hamburgsund skapade i princip inget under de första halvlek. Man hade en bra boll på djupet mot Alexander Hansson men Niklas Almén kunde bryta med en perfekt glidtackling strax innanför 16-metern.

Direkt efter ställde Grebbestad om snabbt och Agim Kastrati fick ett bra läge men Hamburgsunds försvar var med bra och kunde täcka skottet.

Men efter 42 minuter kom 0-2. Anton Henriksson slog en boll på djupet och efter en tuff löpduell mellan Olle Kristoffersson och Hamburgsunds Christian Stenfelt kunde Olle smita in framför och slå in bollen i nät.

Den andra halvleken öppnades mycket piggt av Hamburgsund och fem minuter in på halvleken fick man utdelning. Ett skott tog på en Grebbestadförsvarares arm och man fick en straff och den sattes säkert av Alexander Hansson till 1-2.

Hamburgsund var det bättre laget i den andra halvleken men man hade svårt att förvalta spelet i bra målchanser.

I stället tog sig Grebbestad fram till några bra. Först ut var Erik Häggström som dribblade sig igenom fint men avslutet blev något lamt och Niklas Eriksson kunde parera till en hörna.

På andraläget efter hörnan fick Grebbestad en jättechans men man blev överraskad när bollen damp ner vid fötterna och sköt över.

Ett liknade läge fick även Hamburgsund och här var det Anton Haldorén som stressade fram ett avslut och även han sköt då över.

Med sju minuter kvar att spela samarbetade Olle Kristoffersson och Erik Häggström fint och det blev Olle som tillslut fick på ett bra skott som Niklas Eriksson räddade med en bra fotparad och 1-2 stod sig matchen ut.

- Det var en helt okey första match för året. Vi har ju knappt varit på full plan så det var en godkänd match spelmässigt. Planen var lite svårspelade med att den var både hård och hal. Första halvleken var ganska bra men vi tappade i den andra, sa Mikael Mattsson.