Knapp seger för GIF mot IFK Uddevallas U-19

Grebbestad vann med 2-1 (1-1) men segern var det enda som var bra i denna match. Spelmässigt var det ett bottennapp.

[[galleri]] http://www.grebbestadsif.se/bilder/galleri/index.php/2012/120218-ifk-uddevalla-u19-grebbestad-1-2 [[/galleri]]

Det spelmässiga kan nog delvis förklaras av en svårspelad hal plan då fridhems konstgräs befann sig under snö när Grebbestad kom till match. Men efter en bra insatts fick man ändå planen i speldugligt skick om än då hal och svårspelad. Det som var mer frapperande var ändå Grebbestads ovilja att försöka ta tag i spelet och visa lite vilja.

Första halvleken var nog det sämsta jag sett Grebbestad prestera på år och dag. Uddevalla tilläts inledningsvis att rulla boll i försvaret men Grebbestad var ändå det bättre laget under första kvarten.

Vid matchstart låg det en tung dimma överplanen och Tomas Kristoffersson som skulle filma matchen packade snabbt ner sina grejer.

Men efter halva första halvleken lättade dimman och det blev bättre sikt för oss på läktaren.

Efter åtta minuter bröt Grebbestad på mittplanen och Felix Kristoffersson frispelade Mattias Svensson som avslutade runt 16-metarn men sköt utanför. Kanske skulle han tagit sig lite närmare då han hade möjligheter för detta?

Runt tionde minuten var det nära Grebbestadsmål efter schabbel i Uddevallas lag. Målvakten spelade upp mot en markerad spelare som direkt spelade tillbaka och bollen smet metern utanför hemmamålet.

Efter en spelad kvart så började Uddevalla (som tränas av förre Grebbestadsspelaren Agim Kastrati) sticka upp.

Efter 17 min hade man ett bra inspel där en kille kunde vända runt och skjuta men Grebbestads försvar läg tätt och bra och kunde täcka bollen till en hörna.

Efter 23 minuter fick Uddevalla matchens så långt bästa chans efter slarv av Felix Norén men Uddevallas skott gick utanför.

Men i den 29:e minuten rulla Grebbestad snyggt upp Uddevalla och Emil Hagneqvist kunde spela in till födelsedagsbarnet Mattias Svensson som satte 0-1 när Uddevallas målvakt var långt ute på vift.

Uddevalla kontrade fint efter 34 minuter och höger yttermittfältaren spelade in en farig boll framför Grebbestads mål som hårfint missades av alla.

Efter 36 minuter kom Uddevalla åter fint med en lång boll över Christoffer Gidö och Uddevalla kom fri mot Martin Hansson. Skottet gick mellan Martin Hanssons ben men han lyckades ändå styra bollen till en hörna.

Efter 40 minuter kom Uddevallas rättvisa kvittering. Man tog sig i skottläge men skottet täcktes av Grebbestadsspelare men gick då till en fristående kille mitt framför mål som säker placerade in 1-1.

Uddevalla öppnade med ett bra skottläge direkt i den andra halvleken men skottet blev ett enkelt byte för Martin Hansson.

Rent spelmässigt så var andra halvleken något bättre av Grebbestad, framför allt första halvan av andra halvlek. Sedan blev det dock lite hafsigt och slarvigt igen.

Efter fem minuter hade Uddevalla en frispark på egen planhalva som Grebbestad kunde bryta vid mitten och sedan slog man om snabbt med boll upp på Felix Kristoffersson som hittade Mattias Svensson som sedan hittade in tillbaka till Felix som satte 1-2.
Fint spelmål, liksom det första.

Strax efter kontrade Uddevalla bra genom nr 14 som hade en fin rush längs kanten och spelade in en farlig boll framför mål men liksom i den första halvleken var det ingen som hann fram på den.

Uddevalla försökte komma till en kvittering och man hade ett bra frisparksläge efter 78 minuter men skottet var löst och Martin Hansson hade inga problem att klara.

Uddevallas bästa kvitteringschans komefter 81 minuter när vänsterbacken tog sig fram och snyggt tog sig förbi Grebbestads backlinje men skottet gick utanför Martin Hanssons bortre stolpe.

Sista chansen för Uddevalla kom i den 90:e minuten när Christoffer Gidö gick bort sig och Uddevalla fick fri skottläge men Martin Hansson kunde rädda till en hörna.

1-2 stod sig tiden ut och Grebbestad tog en knapp seger men Uddevalla var nog värda en poäng.

Uddevalla hade ett bra spel över mittplanen med ett bra tekniskt mittfält. I Grebbestad var det ingen som höjde sig över mängden.

– Nja, det var väl ingen bra match från vår sida. Det var visserligen svårspelat men det var det även för dom men dom var bättre på att hålla bollen än vad vi var. Det enda positiva var resultatet, i övrigt finns det mycket att önska , sa Grebbestads tränare Mikael Mattsson.