Uddevalla IS tog poäng av Grebbestad

I en jämn match där de båda lagen hade övertag varsin halvlek så slutade matchen rättvist 2-2 (1-1). Grebbestad var i ledningen två gånger men lyckades inte hålla undan.

[[galleri]] http://www.grebbestadsif.se/bilder/galleri/index.php/2012/120922-grebbestad-uddevalla-is-2-2 [[/galleri]]

Det oavgjorda resultatet gör att serien fortsätter att leva men tvingar nu Stångenäs till ett måste med tre raka vinster för att kunna komma ifatt Grebbestad. Det oavgjorda resultatet innebar också att Grebbestad svit på tio raka segermatcher bröts men man har nu ändå 13 raka matcher utan förlust!

Uddevalla var det bättre laget under första halvlek men det var Grebbestad som fick en kanonstart i jakten på tre poäng.

För efter bara fem minuters spel gjordes Naweed Ashairi ner och Grebbestad fick en straff som Mattias Svensson säkert förvaltade till 1-0.

Och här hade man lite förhoppningar om att spelet kanske skulle lossna för Grebbestad då det var UIS som öppnast piggast.

Men målet gav aldrig Grebbestad den injektion man önskade utan spelet var krampaktigt. Grebbestads kännetecken har ju i år varit ett rappt fint passningsspel och fina läckra skarvar men idag var det inte mycket av detta som fungerade och då framför allt under de första 45 minuterna.

Efter en kvart kom Uddevallas första målchans i matchen och den var riktigt bra. Hector Maravilla fick in ett inspel från vänsterkanten som hittade in till Johan Sahlin som fick ett ypperligt läge men sköt utanför.

Efter 23 minuter jobbade sig Uddevallas återigen fram till ett bra läge men slutresultatet blev någon passning för mycket till sina tränares förtret. – Skjut! Ropade dom från bänken.

Efter 27 minuter hade Uddevalla en frispark i bra läge men skottet från David Engelbrektsson gick rakt i den täckande Grebbestadsmuren. Men Uddevalla vann tillbaka bollen och Hector Maravilla tog sig till skottläge men Grebbestads målvakt Martin Hansson kunde rädda säkert.

Efter 28 minuter kunde Uddevalla kvittera. Grebbestad gick ut med två man på samma kille på kanten och då ett inspel kom blev Grebbestad något kort i mitten och trollgubben Hector Maravilla dribblade sig fram till ett perfekt skottläge helt fri rakt framför mål men passade bollen i sidled till Johan Sahlin som fick öppet mål och enkelt kunde sätta 1-1.

Efter 32 minuter kom Grebbestads bästa anfall i halvleken där äntligen det rappa passningsspelet fungerade och Mattias Svensson släppte fram bollen fint på Naweed Ashairi som dock inte träffade målet.

Strax efter hade Uddevalla en farlig hörna där Naweed ashairi kunde styra ut bollen till en ny hörna som blev ofarlig.

I andra halvlek blev det omvänt spelmässigt och nu var Grebbestad något bättre än Uddevalla och sånär hade Grebbestad tagit en tidigt ledning för redan i halvlekens tredje minut kom Joshua Öster helt fri och placerade bollen fint men Uddevallas målvakt Markus Källén svarade för en strålande fin räddning.

Efter 54 minuter fick Uddevalla en frispark som man lyfte in. Martin Hansson gick ut men det var Uddevallas Johan Sahlin som vann duellen men nicken gick utanför.

Efter 56 minuter gjorde Grebbestad ett byte då Joshua Öster gick ut och Mikael Albrektsson kom in.

Knappa tio sekunder senare var Grebbestad i ledningen sedan ett inkast hittat fram till Tobias Carlsson som slog ett bra inlägg som Mikael Albrektsson nickade in till 2-1 för Grebbestad.

Uddevalla vek inte ner sig trots nytt underläge och lagets lagkapten David Engelbrektsson föregick med gott exempel och visade god moral för sitt lag.

Och två minuter efter Grebbestads mål tog han sig till skottläge men tvingades putta med sig bollen ett par extra gånger och skottet gick sedan en bit över.

Strax efter kontrade Grebbestad bra men när Grebbestad närmade sig Uddevallas mål tappade man bollen vid 16-metarn och chansen försvann.

I stället kom kvitteringen minuten senare. Grebbestad blev av med bollen offensivt och blev kort med folk hem och Uddevalla kunde sätta en bra boll mot David Engelbrektsson som kunde sätta 2-2 förbi Martin Hansson.

Lite senare fick Uddevalla den kanske bästa chansen att avgöra matchen. Det kom efter en snabb spelvändning med boll ut på Johan Adebahr som tittade upp och hittade Granit Berisha som fick ett kanonläge men skottet gick rakt på Martin Hansson.

Johan Adebahr fick senare i halvleken en smäll då han och Mikael Albrektsson nickade ihop och Johan leddes vinglandes av planen. Vi hoppas Johan snabbt kvicknar till och kan vara tillbaka i spel.

På slutet jagade Grebbestad ett segermål men det blev sällan något farligt utan mest inlägg som Uddevalla enkelt försvarade sig emot.

Bästa läget fick Markus Svensson men skottet smet halvmetern utanför och det kändes som Markus Källén hade bra kontroll på det hela och matchen slutade rättvist med delad poäng.

Tjenare Granit, hur känns det att vara tillbaka på Siljevi (spelade för Grebbestad i fjol)?
- Jodå det kändes gött.

Ni (Uddevalla IS) förstörde festen för Grebbestad?
- Ja, tyvärr. Men jag tycker vi spelade bra och Grebbestad med.

Ni har en bra första halvlek där ni har bra kontroll men det blev lite mer Grebbestad i den andra men ni var väl värda en poäng!
- Tackar

Själv fick du ett jätteläge att avgöra matchen till Uddevallas fördel:
- Ja. Jag skulle luta mig mer ner mot bollen men jag får en okey träff men han (Martin Hansson) gör en bra räddning.

En poäng var ändå viktig för er. Detta klarar ni väl nu?
- Jajamän, det skall vi göra.

Lycka till i fortsättningen!
- Tackar.

- Vi började lite darrigt men vi fick ledningen. Vi får inte glömma att UIS har ett bra lag och vi ska inte förringa deras insats. Dom har många bra spelare som gjorde det svårt för oss. Det var lite slarvigt idag och kanske var vi lite nervösa idag? Vi nådde inte upp till den nivå vi brukar ha hemma, sa Mikael Mattsson.

Grebbestad hade ingen som direkt höjde sig ur mängden idag. Hos UIS var David Engelbrektsson den mest tongivande.

I denna nyhet: Granit Berisha