Grebbestad närmast seger i toppmötet mot Stångenäs

Grebbestad hade de flesta och bästa chanserna och missade bland annat en straff när man hemma mot Stångenäs spelade 0-0.

Första halvlek var jämn med ett lite mer böljande spel. Grebbestad något bättre första halvtimmen medan Stångenäs hade sista kvarten. Stångenäs lågt på högt och försökte störa Grebbestads backlinje och vid ett antal tillfällen gjorde man detta bra och Grebbestad slarvade bort bollen vilket gav lägen för Stångenäs. G

rebbestad var första laget att skapa en målchans och den kom efter fem minuters spel. Först lyfte man in en boll mot Sebastian Jaconelli som Stångenäs fick undan men Grebbestad vann tillbaka bollen och Daniel Andersson kunde ta sig i skottläge. Han fick på ett bra skott men vänster skottet smet utanför.

Stångenäs hade även dom några chanser efter snabba omställningar. Som efter tio minuter när Anton Petri kom på högerkanten och slog ett bra inspel mot bakre stolpen där Jim Lundh kom men Grebbestads målvakt Martin Hansson kom ut fint och kunde knipa bollen.

Första gången Grebbestad slarvade i backlinjen så missade man ett kort uppspel mot mittfällt och Stångenäs slog om blixtsnabbt med djupledsboll mot Jim Lundh. Martin Hansson tvekade och blev kvar i målet men kunde ändå rädda med foten till en hörna.

Fyra minuter senare, efter 20 minuter, slog Grebbestad en hög djupledsboll som Andreas Samuelsson i Stångenäs mål, gick ut på men en av mittbackarna nickade bort bollen varpå dom kolliderade och föll till marken. Bollen hamnade hos Sebastian Jaconelli som då försökte lyfta in bollen i mål men då hade den andra mittbacken Robin Berndtzen hunnit tillbaka och kunde nicka undan bollen.

Daniel Andersson var matchens bäste spelare och efter 30 minuter fick han ett nytt skottläge men även denna gång drog sig skottet strax utanför. Och bara två minuter senare bröt han fram igen på vänsterkanten men även denna gång fick han se bollen rulla utanför den bortre stolpen.

I sista minuten av första halvlek fick vi se ett jätteslarv av Grebbestad som spelade bollen in mot mitten framför eget mål. Rakt till en fri Andreas Clarholm. Men lyckligtvis för Grebbestads del så stressade man Andreas till ett snabbt avslut och skottet smet då över efter en touch av Martin Hansson.

En jämn halvlek där vilket som av lagen kunde ha haft en ledning även om de flesta lägena för Stångenäs kom efter slarv i Grebbestad.

Den andra halvleken gick sedan klart till Grebbestad spelmässigt och man hade ett par riktigt bra chanser för att kunna avgöra matchen. Det var egentligen först på slutet som Stångenäs vid några tillfällen oroade efter kontringar.

Efter en timmes spel fick Grebbestad en hörna som Ulrik Karnström nådde högst på men på mållinjen stod Joel Hansson och fick undan bollen. Ett par minuter senare hade vi en ny Grebbestadshörna. Denna nickades undan men rakt ut till Markus Svensson som klippte till på volley men bollen smet strax utanför.

Grebbestad vaskade nu fram chanser och efter 63 minuter fick Olle Kristoffersson en djupledsboll och han fick på ett fint vänsterskott som Andreas Samuelsson räddade fint.

Efter 67 minuter var det ytterst när ledningen för Grebbestad när Daniel Andersson tog sig runt på vänster och spelade snett inåt bakåt till Christoffer Söderlund som avslutade bra. Skottet förbi Andreas Samuelsson men återigen stod Robin Berndtzen som en räddande ängel och fick bort bollen halvmetern framför mållinjen.

Efter 73 minuter fick Grebbestad ett jätteläge för att avgöra matchen. Efter en kort hörna revs Daniel Andersson ner och Grebbestad fick en straff. Straffen sköts av Markus Svensson men denna gång räddades Stångenäs av ribbans underkant och bollen smet ner i backen och ut.

Med nio minuter kvar av ordinarie tid som kom Stångenäs första avslut på mål i den andra halvleken. Grebbestad bröt först men Stångenäs vann tillbaka bollen och fick ut den till vänster där seriens skyttekung Daniel Wilhelmsson fanns. Men Martin Hansson hade inga större bekymmer med skottet utan kunde enkelt ta hand om detta.

Stångenäs hade ett par halvlägen till men inget som blev något riktigt farligt. Farligaste avslutet hade i stället Sebastian Jaconelli på tilläggstid men bollen smet metern utanför.

– Jag är nöjd med vår prestation. Sista matcherna har vi varit helt borta mot Grebbestad då vi har svårt mot deras kvicka rörliga spel. Vi låg tätt och bra på Grebbestad i första och fick stopp på dom men i andra halvlek blev vi trötta och låg för långt ifrån dom. Så jag är tacksam för en poäng för Grebbestad var bättre än oss i den andra, sa Stångenäs tränare Sven-Eric Ohlsson.

– Det var ingen typisk 0-0-match. Det var ganska gott om målchanser åt bägge håll men vi ligger väl närmast segern. Spelet böljade fram och tillbaks i första men deras målchanser kommer efter misstag av oss. Det som vi visste Stångenäs är bra på lyckades vi neutralisera. Vi behåller poängavståndet till Stångenäs och det ser fortsatt bra ut men vi har en ny tuff match på lördag mot Frölunda men fick skall försöka ta tre poäng då i stället, sa Grebbestads tränare Peter Levin.

Bäst i Grebbestad var Daniel Andersson och Granit Berisha. Hos Stångenäs gjortde Andreas Clarholm ett bra jobb tillsammans med Anton Petri.