Grebbestad vidare i DM efter seger mot Skärhamn -update

Måndagens bortamatch i DM’s gruppspel slutade med seger för bortalaget Grebbestad mot Skärhamn 4-0 (1-0). Men Skärhamn bjöd upp till en bra kamp och det var först på slutet som Grebbestad kunde säkra segern.

Visst Grebbestad vann men man får ändå vara ärlig och säga att man måste steppa upp spelet nu. Det blir allt för många farliga felpassningar där motståndarna bjuds på gratischanser att snabbt ställa om. Och då Skärhamn täppte till bra hemåt och med grymt bra jobbandes forwards som högg på allt så blev det en spännande match i 80 minuter.

Och då Grebbestad hade en utespelare i mål sista 45 minuter kändes det knappast lugnt förrän Mattias Svensson satte 0-2.

Matchinledning var i högt tempo från båda lagen med lite mer bollinnehav för Grebbestad. Båda lagen hade avslut utan att pricka målet. Första skottet på mål i matchen kom efter nio minuter och var Grebbestads signerat en frispark från Tobias Carlsson. Skottet blev inte märkvärdigt och Skärhamns målvakt Eric Jansson klarade enkelt.

Två minuter senare ställde Skärhamn om snabbt och fick ett friläge mot Jonatan Hårenberg. Skärhamns Axel Pettersson fick dock bollen något för långt framför sig och Jonatan kunde bryta. Axel fullföljde dock varpå Jonatan fick en rejäl smäll.

Grebbestad kom sedan av sig och det var mer Skärhamn som hade några fina omställningslägen utan att få till det sista biten.

Efter smällen i elfte minuten så ropade Jonatan Hårenberg till bänken efter 25 minuter: - Värm upp ny målvakt i fall jag inte kan spela vidare!

Var det det som gjorde att Grebbestad drog upp tempot i nästa anfall? Knappast men bollen gick snabbt och precist när Mattias Svensson hittade ut till Pontus Johannesson på vänsterkanten. Pontus hittade i sin tur en fri Anders Stenström i mitten som enkelt satte 0-1. Mycket vackert anfall.

Minuten senare fick Skärhamn till ett bra läge där Erik Johannessen sköt bra men Jonatan Hårenberg klarade säkert. Grebbestad hade svårt att luckra upp Skärhamnsförsvaret men fick ändå till ett bra läge efter 32 minuter då man hittade in till Mattias Svensson som sköt. Eric Jansson klarade och Skärhamns försvar fick bort returen innan Pontus Johannesson han fram.

Andra halvlek
I paus tvingades alltså Grebbestad till ett målvaktsbyte då Jonatan Hårenberg inte kunde fortsätta. In mellan stolparna kom Felix Norén som skötte uppgiften fint. Plockade när några inlägg fint men hade sedan egentligen inga avslut på mål att ta hand om. Grebbestad gjorde även ett byte till i paus av mer taktiska skäl då man tvingats byta målvakt. Unge Eric Johansson var varningsbelastad och för att inte riskera att få spela med en man mindre och utan ordinarie målvakt fick Eric kliva åt sidan och där kom Granit Berisha in.

Grebbestad öppnade andra halvlek betydligt bättre än vad man presterade under första 45 minuterna. Och efter 47 minuter var det ytterst nära 0-2. Pontus Johannessons inlägg skarvades av en försvarare mot eget mål och bollen tog i ribban och rakt ut till Mattias Svensson som klippte till från nära håll men Eric Jansson svarade för en fantastik fotparad och det var fortsatt 0-1.

Nästa jätteläge kom efter 53 minuter då Markus Svensson hittade djupledslöpande Christoffer Söderlund som blev helt fri. Men återigen fick vi se en fin räddning av Eric Jansson när Christoffer Söderlund försökte lyfta över den utrusande målvakten.

Pontus Johannesson och Anders Stenström hade avslut utifrån som dock gick över.

I stället fick Erik Johannessen på ett lurigt bra skott för Skärhamn från lågt håll men även den bollen smet över ribban.

Grebbestad tvingades sedan till nytt byte pga skada då Tobias Berntsson fick kliva av efter knappa timmen och in kom Joshua Öster.

Strax efter detta hade Skärhamn en hörna som Grebbestads försvar kunde få bort efter en bra nick.

I stället slarvade annars duktige målvakt Eric Jansson i Skärhamn med en svår boll upp på mittfällt där Grebbestad kunde bryta och snabbt hitta fram till en fri Mattias Svensson som dock fick bollen något för långt ifrån sig och Eric Jansson kunde reparera sitt misstag.

Sedan förlorade Grebbestad ett motlägg med kvarten kvar och Skärhamn fick två bra lägen men sista skottet smet över och det första kunde blockeras.

Men efter detta tror jag orken tröt för hemmalaget. Samtidigt fick Grebbestad bättre fart på passningsspelet och målen kom. Efter 80 minuter hittade Grebbestad ut till Christoffer Söderlund på vänsterkanten och han hittade in till Mattias Svensson som tog emot, tittade upp och pangade in 0-2 med vänstern.

Minuten senare hittade Pontus Johannesson fint fram till Mattias Svensson som blev fri, drog målvakten och rullade in 0-3 och matchen var nu vunnen.

Med minuten kvar av ordinarie tid fick Skärhamn ett jätteläge då man kontrade fint och hittade in till en fri kille mitten som dock sköt utanför då han i stort sett hade helt öppet mål.

I stället kunde Grebbestad spika slutresultatet i 90:e minuten när Markus Svensson drev upp ett anfall. När tillslut Skärhamns försvar gick på lyfte han bollen över backlinjen ute vid kanten av 16-metaren då Pontus Johannesson fick på en drömträff och bollen satt perfekt vid bortre stolpen, 0-4.

Slutet gott men som helhet måste Grebbestad nu få igång spelet lite bättre. Till torsdag möter man div 2-laget Assyriska från Göteborg – läge att visa vad man kan?

I denna nyhet: Herrsenior A Skärhamns IK 2015-03-16 Skärhamns IK 4-0