Kämpaseger för Grebbestad, 2-0 borta mot Stenungsund

Det var svårspelat i blåsten, hård medvind i planens längdriktning. Grebbestad ledde i paus med 1-0 men ledningen var turlig då Stenungsund gjorde en bra halvlek och hade farliga chanser. Jonas Henriksson satte 1-0 på straff och Marcus Broberg nickade in viktiga 2-0 i andra halvlek.

Bilden: Jätteläge för Stenungsund men skottet i stolpen

Det var som sagt blåsigt och i första halvlek var det Stenungsund som hade ”fördelen” med medvind. Inte alltid det är så lätt med medvind...

Matchen öppnas jämt första 10 minuterna då lagen mest kände lite på varandra. Men plötsligt hände det saker i 14:e minuten. Grebbestad blev av med bollen två ggr på rad strax utanför egen 16-metare och Pontus Olsson fick på ett bra skott som gick över Jonatan Hårenberg men bollen smet även utanför Jonatans högra stolpe.

Minuten senare var Stenungsund mycket nära igen. Man slog en lång frispark från egen planhalva djupt mot Grebbestads backlinje. Vad som egentligen hände var lite svårt att se men bollen gick över Tobias Carlsson och Ulrik Karnström fick inte tag på bollen Det gjorde att duktige Erik Johannesson kunde springa emellan och komma fri där han drog bollen stenhårt, stolpe ut. Lite typiskt ett lag som kämpar i botten.

Grebbestad gjorde ingen bra första halvlek och även nästa läge i matchen gick till Stenungsund. Man lyfte in ännu en frisprak som hamnade hos två liggandes Stenungsundsspelar där den ene lyckades få på ett skott som Jonatan Hårenberg klarade.

Vi han komma ända till 25:e minuten innan Grebbestad skapade något som skulle likna en målchans då Mattias Svensson kunde vända runt efter ett uppspel och gå på skott men bollen smet metern utanför.

Två minuter senare ville Stenungsund ha en straffspark men domaren friade trots hårda protester, främst från ledarhåll.

I stället, ytterligare tio minuter senare efter 38 minuter, var det Grebbestad som fick en straff då Jonas Henriksson revs ner. Straffen sate sedan Jonas själv säkert till 0-1 i matchen.

När vi närmade oss halvtid fick Stenungsund ytterligare en bra chans. Erik Johannesson lyfte in ännu en frispark och Joel Pettersson kom upp fint men nickade över i ett utmärkt läge.

Halvtid

Öppningsvis i andra halvlek hände det inte så mycket. Men plötsligt från ingenstans, efter 58 minuter, kom 0-2. Grebbestad hade et inkast på högerkanten där man fyllde på bra med folk. Inkastet kastades kort till Tobias Carlsson som lyfte in bollen mot mål där vänsterbacken Marcus Broberg dök upp och nickade bollen in e perfekt båge över målvakten.

Grebbestad fick sedan lite bättre kontroll på matchen och Stenungsund fick allt svårare att skapa något framåt men det var nära man fått ett gratisläge efter 66 minuter. Jonatan Hårenberg skulle spela ut bollen till Ulrik Karnström men Hampus Andersson kunde slänga sig fram och bryta och var då egentligen ganska nära att kunna fixa sig ett friläge men han fick inte ordning på bollen.

Efter 73 minuter fick Leonard Pllana ett bra läge. Det hela startade med en bra krosspassning från Christoffer Söderlund till Mattias Svensson som nickade ner till Leonard Pllana sköt men rakt på Stenungsunds målvakt Robert Josefsson som klarade.

Sedan hände det inte mycket mer bra organiserat bra anfallsmässigt. Ja, inte förrän klockan tickat fram till 94 minuter då Daniel Andersson kämpade fram bollen till Olle Kristoffersson som fick bra läge strax utanför 16-metaren men skottet smet utanför.

Hej Mattias Pettersson-Pohl. Grattis till tre nya fina poäng
- Tackar

En svårspelad match i blåsten idag?
- Precis. Det var oerhört svårspelat när det blåser så.

Beskriv första halvlek
- Den var INTE bra. Vi hade kraftig motvind givetvis. Men vi slarvade i vårt spel, mycket mer än vanligt.

Vi hade ändå ledning 0-1 i paus, men kanske ändå inte helt rättvist eller?
- Nej, det tycker jag inte. Stenungsund hade ju en i stolpen och en precis utanför. Men det är lite så, botten mot toppen där bottenlag sällan har marginalerna med sig. Dom kämpade som fan men i stället fick vi 0-1 på straff.

Andra halvlek något bättre me ändå svårt att få till något bra spel?
- Jo det var jättesvårt där ute idag. Men vi går härifrån med tre poäng och håller nollan så det är bra

Någon att håla fram idag?
- Högerkanten med Jimmie Larsson och Christoffer Söderlund var bra idag.

Avslutningsvis får man vara ärlig och säga att Stenungsund var värt poäng i matchen. Och kanske hade dom två ramträffar? Tränaren Mattias Pettersson-Pohl sa i alla fall det i Bohuslänings referat. Själv missade jag i så fall detta? Kanske var det första skottet efter 14 minuter som touchade? Vad vet jag?

I denna nyhet: Herrsenior A Stenungsunds IF 2015-06-03 Stenungsunds IF 2-0

Ryktas att Viggo ska väg till USA för studier i höst.

Anonym I förrgår 19:17 Till Forumet

2024-04-19 19:00