Taggat Lysekil slog Grebbestad

Lysekil var klart bättre än Grebbestad och kunde rättvist vinna med 3-1 efter GIF-ledning tidigt i andra halvlek.

Serieledande Grebbestad åkte på säsongens tredje förlust när laget i helgen mötte Lysekil på bortaplan. Lysekil var mycket aggressivare och vann rättvist med 3-1 (0-0). Grebbestad agerade lite spänt och måste få igång sitt eget spel igen till nästa helgs toppmatch hemma mot Åmål.

Det var hemmalaget som visade klart mest vilja och inställning redan från första spark. Lysekil tog tag i spelet och pressade tillbaka Grebbestad. Målchanserna avlöste varandra men Jan Svensson i GIF:s mål spelade bra. I slutet av den första halvleken kom Grebbestad in i matchen lite mer men i stort stod laget inte att känna igen.

Drömöppning på andra halvlek
Grebbestad fick sedan en kanonstart på den andra halvleken när Stratos Kenstanlis vann bollen högt upp i planen och drev ner mot kortlinjen, innan han spelade in till Jonas Söderlund som enkelt kunde göra 0-1.

Målet avskräckte dock inte hemmalaget utan Lysekil fortsatte att pressa på mot gästernas försvar. Allteftersom fick dock Grebbestad lite mer att säga till om men i det skedet kom hemmalagets välförtjänta kvittering, halvvägs in i den andra halvleken.

Nära kvittering två gånger om
Kort därefter gjorde Lysekil även 2-1 efter en fin djupledsboll. Jan Svensson räddade i första läget en på returen kunde han inte göra något. Grebbestad repade nytt mod och skapade två jättechanser att utjämna. Först hade Henrik Edvardsson en bra frispark som hemmamålvakten fick göra sitt yttersta för att stoppa. Sedan nickade Otto Bock från två meters håll men Lysekils målvakt svarade för en ny praktparad.

Lysekil avgjorde sedan definitivt genom att göra 3-1. Jan Svensson lämnade retur på en frispark och hemmaspelarna var snabba att utnyttja läget. Grebbestads tränare Sven-Erik Olsson lovordade Lysekil som vann rättvist men var samtidigt lite besviken på sitt eget lag som inte kom upp i normal standard.

Bättre spel krävs
Bäst i Grebbestad den här gången var Jan Svensson och Stratos Kenstanlis. I nästa omgång väntar hemmamatch mot Åmål, som efter en märklig 4-6 förlust i helgen ligger på tredje plats i tabellen, sju poäng efter Grebbestad. Då krävs det ett mer avslappnat och bättre spel från GIF:s sida.

Martin Lundgren

IFK Skövde FK 1-4