Hemma mot Kortedala på lördag

Efter bortaseger senast är det dags är det dags för den första av två raka hemmamatcher. Kortedala kommer på besök och dom är i stort poängbehov!

Vårmatchen mot Kortedala blev svår för Grebbestad som kanske sett över hela matchen ändå borde ha vunnit. Matchen slutade 1-1 sedan Grebbestad bland annat bränt två straffar. Målvakten Eric Ohlsson blev utvisad efter 15 minuter och Grebbestad fick därmed avsluta med 10 man i 75 minuter av matchen, tufft. Men trots detta tog man ledningen genom Rickard Johansson och stabilt spel gjorde att Grebbestad borde vunnit.
Men Kortedala lyckades kvittera efter 78 minuter sedan Martin Pettersson (målvaktsersättare) olyckligt tappat bollen ner fötterna på en motståndare. Oturligt för Martin som annars gjorde ett stabilt inhopp och bla en mycket fin räddning i början av andra halvlek. Straffdramatiken var sedan inte det enda. Grebbestad alltså en man utvisad men fick ändå avsluta matchen med en man mer på planen sedan Kortedala fått två man utvisade.

Kortedala: Läget i tabellen börjar se allt annat än bra ut för Kortedal. Med bara 18 poäng kvar att spela om behöver man ta tolv poäng mer än Lidköping (eller elva poäng om man tar väldigt stora segrar) för att komma upp på säker mark. Skulle man rädda sig kvar via kval har man för tillfället nio poäng och 31 mål att ta in på Rynninge. Just nu tyder väl det mesta på att Kortedala kommer att trilla ur och formen är heller inget vidare, sju raka utan vinst med endast en poäng under denna period.

Grebbestad Är formen svag för Kortedala är det raka motsatsen för Grebbestad. Sju raka segrar nu. Enastående bra efter den tuffa hösten då det mesta gick emot laget. Efter att ha legat på nedflyttningsplats efter halva serien har Grebbestad lyft sig rejält och är nu faktiskt bara två poäng och 17 mål från en kvalplats. Vem hade trott detta efter halva serien? Men även om det nu gått bra senaste tiden gäller full fokus för att kunna ta tre nya tre nya poäng på lördag.

Senaste matchen mot Vänersborg blev av det mer dramatiska slaget som man sett. Säker och stabil ledning med två mål före pausen mot ett blekt Vänersborg. Men efter pausen fick vi se ett annat Vänersborg som en bit in på andra halvlek var i fatt, 2-2. Jonas Henriksson gav oss en ny ledning och man tänkte att nu är väl segern klar. Men icke! Vänersborg kvitterade ännu en gång innan matchen snöpligt avgjordes till Grebbestad fördel via ett självmål i 89:e minuten.

Vi tar en liten titt på tidigare möten med Kortedala IF

Matcher sedan dessa börjades fyllas i på hemsidan, år 2000: IF och Kortedala IF har mötts 1 ggr.

- Totalt matcher: 1 st. Grebbestad 0 vinster. 1 oavgjord, 0 förluster. 1-1 i målskillnad
- Träningsmatcher: Inga
- Tävlingsmatcher, 1 st. Grebbestad 0 vinster. 1 oavgjord, 0 förluster. 1-1 i målskillnad
- Fem senaste, senast först: KIF-GIF 1-1 (2016)
- Det blir 2 mål i snitt/match mellan Grebbestad och Kortedala:
- Målrikaste matchen: 2016-05-21 KIF-GIF 1-1
- Antal 0-0 matcher: Inga tidigare matcher
- Största vinsten: Inga vinster
- Största förlusten: Inga förluster
- Flest gjorda mål för Grebbestad: 2016-05-21 KIF-GIF 1-1
- Flest insläppta för Grebbestad: 2016-05-21 KIF-GIF 1-1
- Grebbestads senaste målskytt: Rickard Johansson som gav Grebbestad ledningen med 0-1 efter 18 minuter i 1-1 matchen 2016-05-21.
- Se alla tidigare matcher och kommande som finns registrerade på Grebbestads hemsida Grebbestad-Kortedala IF genom åren

Tabelltoppen
1. Skövde 40p
2. Uddevalla 34p
3. Karlstad 32p
5. Grebbestad 32p
14. Kortedala 14p

Fem senaste matcherna för Grebbestad, senast först
Vänersborg-Grebbestad 3-4
Grebbestad-Kumla 3-2
Rynninge-Grebbestad 1-2
Gauthiod-Grebbestad 2-3
Grebbestad-Skövde 1-0

Fem senaste matcherna för Kortedala
Kortedala-Gauthiod 1-5
Skövde-Kortedala 7-0
Kortedala-Gunnilse 2-2
Lidköping-Kortedala 2-0
Kortedala-Uddevalla 2-5

Skytteligan
1. Sargon Abraham, Skövde, 16
1. Valon Gashi, Vänersborg, 16 **
3. Linus Ewenborg, Skoftebyn, 15
3. Martin Alp, Örebro, 15 st
** Valon Gashi borde stå på 15 mål då han felaktigt fått Vänersborgs 3-3 mål mot Grebbestad. Detta har jag uppmärksammat förbundet på. Återstår att se om dom ändar? Både Grebbestad och Vänersborgs hemsida har registrerat Vänersborgs nr 19 som målskytt i matchen vilket jag även har bilder på.

Bästa målskyttar Grebbestad
Jonas Henriksson 10 st
Rickard Johansson 5 st
Anton henriksson 4 st

Bästa målskyttar Kortedala
Jihad Nashabat, Kortedala, 7 st
Mouhammed Omeirat 5st
Jerry Gustafsson 4 st

I denna nyhet: Herrsenior A Kortedala IF

Ryktas att Viggo ska väg till USA för studier i höst.

Anonym I förrgår 19:17 Till Forumet

2024-04-19 19:00