Grebbestad kämpade till sig oavgjort

Efter tidigt underläge i matchen hemma mot Velebit lyckades Grebbestad kämpa till sig en poäng. Poängräddare blev Stratos Kenstanlis när han nickade in 1-1 på tilläggstid.

Detta trots att Grebbestad fick Håkan hansson utvisad med kvarten kvar att spela.

Grebbestad har säsongen igenom haft problem med skador och sjukdomar och inte kunnat ställa upp med bästa manskap. Denna gång försvann Ljungskilelånet Niklas Palm då han hastigt kallades tillbaka till Ljungskile för match i superettan. Han skall dock vara klar för spel i nästa match igen för Grebbestad.

Grebbestad höll på att få en smakstart i matchen när Peter Karlsson frispark hittade Stratos Kenstanlis som nickade över efter bara 60 sekunders spel.

Annars var det Velebit som startade bäst och gång på gång var det nära att man kunde rinna igenom när Grebbestad ställde Velebitspelarna offside.

Men det var ofta på håret att dom klarat sig undan offsiden och efter tio minuter lyckades Dime Angeloski klara sig och fri satte han bollen i när via stolpen till 0-1.

Grebbestad hade svårt att komma igång med spelet i den första halvleken och det slarvades en del i uppspelsfasen vilket gav Velebit chansen till omställningar.

Grebbestads först riktiga chans kom efter 15 minuter då Daniel Visone sprang igenom på en långboll. Daniel missade tyvärr nertagningen och chansen rann ut i sanden.

När vi närmade oss halvtimmen var Velebit mycket nära 0-2 när Alex Tare undvek offside och sprang sig fri. Hårt uppvaktad av tillbakajobbande Stratos Kenstanlis sköt han tätt utanför.

Grebbestads bästa målchans i halvleken kom med minuten kvar då Daniel Visone hittade Martin Kallin i bra läge. Martin Kallins skott gick dock rakt på Darko Celic i Velebits mål.

Grebbestad dominerade i andra

Grebbestad var inte alls på hugget under första halvlek och då Velebit nickade i ribbans överkant efter 47 minuter var det nog inte många som räknade med Grebbestadspoäng.

Men allt eftersom halvleken gick tog Grebbestad över spelet mer och mer. Håkan Hansson hade ett bra nickläge men fick dålig träff. Grebbestad gjorde byten och inhopparna var riktigt pigga och Grebbestads dominans blev större men de riktigt farliga chanserna uteblev.

Dime Angeloski hade en av få chanser för Velebit när han kom i bra läge efter 64 minuter. Tomas Meijer lyckades styra Dime till en svår vinkel och skottet gick utanför.

Stratos Kenstanlis var ytterst nära att nicka in 1-1 ett par minuter senare men fick se nicken gå utanför. När sedan Håkan Hansson helt riktigt fick sin andra varning och blev utvisad var det inte mycket som talade för Grebbestad.

Men trots en man mindre på planen behöll Grebbestad initiativet men ett felpass höll på att förstöra dagen men Alex Tares avslutning var svag.

I slutet av matchen fick Grebbestad flera hörnor och målvakten Tomas Meijer var med upp. Det blev dock Stratos Kenstanlis som skulle rädda poäng för Grebbestad när han i den 92:a minuten nickade in 1-1.

Och i den 96:e minuten var Grebbestad nära vinstmål när Velebits målvakt tappade en hörna men Arber Plava stötte bollen över.

– En riktig kämpainsats och vi ger oss aldrig, det känns riktigt skönt. Vi har trycket hela andra halvlek och visade vilja och Håkans Hansson utvisning störde oss inte så mycket. Sedan gjorde våra inhoppare en kanoninsats, berömmer Grebbestads tränare Sven-Erik Olsson.

Velebits bästa var Tomislav Mikulic och Alex Tare. Martin Kallin samt pigge inhopparen Otto Jahnson-Bock får beröm i Grebbestad. Nästa söndag väntar ny hemmamatch, då mot Lundby.