ÖIS vann med 3-1 mot Grebbestad

Inte helt oväntat kom Grebbestads första förlust i träningsmatcherna när man mötte superettanlaget Örgryte IS som vann med 3-1 (1-0).

Första halvlek
Även om ÖIS var det bättre laget i matchen som hade Grebbestad en mycket fin start i matchen. Men trots bra spel så hade man svårt att komma till bra målchanser. Men första 20 minuterna såg riktigt bra ut.

Bland annat jobbade man till sig två hörnor på de första sju minuterna som dock blev resultatlösa.

ÖIS första framstöt med undantag av ett par inlägg som blev lätta byten för Jonatan Hårenberg kom efter 14 minuter då Daniel Sliper tog sig till bra skottläge men skottet smet klart utanför.

Liknande läge kom ett par minuter senare då Jesper Jörnvik bröt in från högerkanten och kom till skottläge men avslutet högt över.

Men chanserna visade att ÖIS nu började komma bättre in i matchen och resten av halvleken blev det mer från de röd/blåa laget.

Nytt läge för ÖIS efter 20 minuter då man fick ett fint läge på en frispark men Daniel Slipers skott gick högt över.

Strax efter slog Grebbestad en lång boll på Jonas Henriksson som kunde vända om och komma till skott men skottet som blev Grebbestads första på mål blev ändå ett enkelt byte för ÖIS målvakt Oskar Blank.

ÖIS högre tempo märkes så sakteliga och efter en snabbt anfall från vänster kom ett långt inlägg som fångades upp och spelades in till Daniel Sliper men Ulrik Karnström var bra placerad och kunde täcka skottet.

Efter 34 minuter var det nära hemmaledning när ÖIS bröt ett Grebbestadsanfall och ställde om snabbt med boll på djupet på Mohamed Said Adan som blev fri mot Jonatan Hårenberg som kom ut fint och räddade.

Minuten senare hade ÖIS en hörna och det var återigen nära ledningsmål. Man spelade kort på Jesper Jörnvik som fick på ett riktigt bra skott i stolpen.

Och i den 41:a minuten kom så hemmamålet. Återigen släppte Grebbestad in mål på en fast situation då en hörna lyftes in till en fri Theodor Hult Berényi som nickade in till en väldigt fri Danny Ervik som nickade in 1-0.

Andra halvlek
Andra halvlek var sedan inte många sekunder gammal när ÖIS fick en straff. Det hade väl bara gått ca 50 sekunder. Straffen slogs bra av Simon Nilsson men Jonatan Hårenberg svarade för en riktigt fin räddning.

Men tyvärr fångades andraboll sedan upp av ÖIS som passade fram till Hannes Sahlin som fick på ett härligt skruvat skott som satt otagbart för Jonatan Hårenberg, 2-0 efter 47 minuter.

Inledningen av andra halvlek handlade egentligen bara om ÖIS som pressade tillbaka Grebbestad som inte fick till några längre anfall.

Dock kunde vi komma i några kontraattacker som efter 54 minuter då Hampus Furublad lyfte in mot Anton Henriksson som dock inte nådde bollen som var aningens hög.

ÖIS fina spel gav nytt bra läge då Filip Almström Tähti kom fri i snävt vänsterläge där Jontan Hårenberg återigen kunde rädda bra.

Efter 57 minuter lyfte Grebbestad en en lång frispark mot Anon Henriksson som nickade in fint mot Hampus Furublad som kom fint löpandes. Dock blev första touch svår och bollen rann iväg mot OskarBlank som kunde lägga beslag på bollen.

Efter 65 minuter fick Grebbestad en frispark i bra läge. Hampus Furublad sköt men i muren. ÖIS startade en spelvändning men Hampus vann snyggt tillbaka bollen, avancerade fram och klippte till. En underbar träff som fint seglade in i ÖIS-målvaktens ena kryss, otagbart och 2-1 i matchen.

Strax efter Grebbestads reducering slarvade Grebbestad två gånger om vilket ledde till fina chanser för ÖIS. På den första räddade Jonatan Hårenberg bra på ett skott. På det andra läget så kom Mohamed Said Adan fri men skottet utanför.

Strax efter som kom det en del byten i matchen och matchen öppnade upp sig även om det var ÖIS som fortsatt hade det mesta och bästa av spel och chanser.

Mohamed Said Adan snirklade sig fint längs kortlinjen efter 73 minuter och sköt sedan och fick med sig en hörna. Från min vinkel kunde jag dock inte se om det var Jonatan Hårenberg som räddade eller om det var försvaret som styrde undan.

Efter 83 minuter släcktes Grebbestads hopp om att få till ett oavgjort resultat. Detta efter en svag passning rakt in i mitten som bröts av Jesper Jörnvik som tog emot och klippte till en rökare och det var 3-1 utan chans för Jonatan Hårenber.

Efter match fick vi en pratstund med tränare Matti Demegård

Matti Demegård, Första förlusten, 3-1 mot Örgryte men jag tror det är ganska nöjd med matchen ändå?
- Ja delar av matchen är jag nöjd med. Jag tycker att våra första 20 minuter godkända. Vårt försvarsspel stämde bra och vi höll ihop laget på ett bra sätt och vi hade korta avstånde mellan våra lagdelar.

- Andra delen av första halvlek blev vi tillbakatryckta men ÖIS skapade ändå inte så mycket.

Tuff start i andra med straff emot oss. Fin räddning av Jonatan Hårenberg men ändå 2-0 i efterspelet
- Ja, det retar mig. Gör vår målvakt en så fin räddning, en fantastisk prestation, då måste vi vara ödmjuka och skicka iväg bollen och sedan hamna rätt. Det gjorde vi inte och det irriterar.

Sedan blev det mycket ÖIS i början av den andra halvleken
- . Ja, dom fick tryck men det jämnades ut en del i andra delen av andra halvlek där det blev ett mer öppet spel, lagen stretchades ut, både ÖIS och vårt lag så det blev mer böljande spel.

Hampus Furublad fick till ett härligt skott på reduceringen
- Det var ett jättefint mål, glädjande.

Någon spelare du vill lyfta fram idag?
- Det finns flera som gjorde en bra prestation men Hampus Furublad är värd ett extra plus.

I denna nyhet: Herrsenior A 2018-03-06 Örgryte IS 1-3 Örgryte IS

Ryktas att Viggo ska väg till USA för studier i höst.

Anonym 2024-04-23 19:17 Till Forumet

2024-04-19 19:00