5 juni: GIF och Covid-19. 14 juni börjar spel i div. 2 på Siljevi

4 juni har reserestriktionerna ändrats så att det är klart för spelstart i div. 2.

29 maj har det lämnats nya rekommendationer från Folkhälsomyndigheten. 14 juni kan seniorspel komma igång. Det kommer framgent nya nyheter på GIFs hemsida om hur starten av spelet i div. 2 kommer att gå av stapeln.

Här är den ursprungliga nyheten från GIF med beskrivning av hur Covid-19 påverkar GIF och våra aktiviteter:

GIF följer de rekommendationer som löpande kommer från Riksidrottsförbundet, Svenska Fotbollförbundet, Bohusläns Fotbollförbund, Svenska Bordtennisförbundet, Svenska Tennisförbundet och myndigheter vad gäller coronaviruset.

Folkhälsomyndigheten anser att det i dagsläget inte finns anledning att ställa in mindre lokala sammankomster såsom träningar, vare sig för seniorer eller ungdomar. OBS förbudet mot samlingar med fler än 50 personer.

Vi instämmer i uttalandet från Svenska Fotbollförbundet att alla vi som tillsammans är svensk fotboll också har ett ansvar att upprätthålla och fortsätta att driva vår verksamhet i den utsträckning situationen tillåter.

OBS nytt beslut från Svenska Fotbollförbundet, utifrån rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten, avseende tävlingsspel, träningar och träningsmatcher för seniorer resp. ungdomar födda 2002 eller senare.

Vi vill att ledare och spelare i GIF tänker på följande:

• Ingen träning/match om du har det minsta lilla symptom på luftvägsinfektion (feber, hosta, hes, ont i halsen).
• Använd din egna vattenflaska. Byt vatten vid varje tillfälle den används.
• Håll en hög nivå på hygien, tvätta händer ofta.

Se nedan om de beslut som tagits och som berör GIFs fotbollsaktiviteter under 2020: