Knapp men viktig damseger

Serieledande Grebbestad fick jobba hårt mot tabelljumbon Rabbalshede. Seger 4-3 tillslut efter 3-2 i paus!

Första halvlek
Björn Berntsson säger: - Vi startade matchen i högt tempo och satte hög press med våra 3 forwards. Vi känner oss ganska konditionsstarka och valde därför att ligga på högt. Vi gör 1-0 efter 7 min (frispark från långt håll som går rakt i mål). Målskytt Julia Hansson.

Men efter den fina starten kom Rabbalshede tillbaka resultatmässigt. Grebbestad slog ett felpass och Therese Enblom slog på ett långskott som gick över Elsa Tellin.

Strax efter var Grebbestad tillbaka i ledningen sedan lagets främste målskytt Alice Smart hittat rätt igen, fint framspelad av Agnes Johansson Kling.

Men ny felpassning i Grebbestad gav skottläge för Elwira Wili-Blomé som även hon sköt från långt håll, 2-2

I halvlekens sista minut bröt sig Nora Jonasson igenom och blev nertacklad och Grebbestad fick en straff. Straffen satte Siofra Linnane till 3-2. Viktigt mål i slutet av halvleken.

Andra halvlek
Björn Berntsson om andra halvlek: - I andra halvlek märks att de börjar tröttna. Vi öser på framåt och har 4-5 enorma målchanser som vi inte ska missa. Tyvärr lyckas vi träffa båda ribba och stolpar.

Men så efter 52 minuter kom ändå 4-2 för Grebbestad om än lite turligt. Agnes Johansson Kling slog ett tänkt inlägg som seglade rakt i mål.

Grebbestad fortsatte att trycka på men lyckades aldrig punktera matchen. I stället fick Rabbalshede ett friläge (misstänkt offside) och Tess Andersson sprang igenom och satte 4-3. Tid 75 minuter.

En kvart kvar att spela och nerv i matchen som Grebbestad behövde vinna för att hålla undan och fortsätta och leda serien med två poäng.

Björn efter kvitteringen: - Därefter stabiliserar sig spelet och vi har ytterligare lägen att öka vår ledning. Matchen slutar med seger 4-3 och vi är ganska nöjda med vår insats och att vi fortsatt leder serien.

I denna nyhet: Damsenior A 2022-08-28 Rabbalshede IK 4-3 Rabbalshede IK