1-1 mot Uddevalla i första träningsmatchen

Halt och svårspelat på Kamratgården, 1-1 i matchen trots spelövertag men med tanke på underlaget glädjande nog inga Grebbestadsskador.

Nye Sebastian Carhed stod för kvitteringen

Första halvlek
Grebbestad kom till start med 17 man, varav 7 provspelare där två av dom fick starta matchen. Saknades av klara spelare för Grebbestad gjorde Joakim Berggren skadad. Patrik Adamczyk lätt skadad, Jesper Mattsson opererad. Shad Omar (vet ej men kanske behöver han lite mer tid). Sedan fick Hugo Ljunggren stå över då Anders Tjernberg satt på bänken.

Matchen startade med mycket stort bollövertag för Grebbestad men väldigt snabb visade sig att planen var stenhård och mycket hal vilket gjorde det hela svårspelat.

Grebbestad var nära ett tidigt ledningsmål då Adeek Galleyr fick ett friläge efter slarv i Uddevallas försvar men Uddevallas målvakt nr 11 (ej med pålaguppställning) klarade.

Uddevalla riktade in sig på snabba omställningar och där skall man ha en stor eloge, det gick väldigt snabbt.

Men chansmässigt i första halvlek var det väldigt klent, från båda håll.

Uddevallas första kom efter ett skott utifrån av Artan Krasniqi men via en Grebbestadsspelare blev det ändå ett lätt byte för Mattias Jansson.

Uddevallas Govend Haji var en speedig bekantskap. Oerhört kvick och teknisk och efter 28 min kom han fint förbi på vänsterkanten men inspelet stoppades av Mattias Jansson.

Fem minuter senare fick Grebbestad en frispark från ca 25 meter. Ny Sebastian Carhed provade med skott direkt och Uddevallas målvakt räddade bra till en hörna.

Ja, mer än så hände inte i första halvlek.

Andra halvlek, snabb hemmaledning men även snabb replik
Efter 49 minuter fick Uddevalla en frispark på sin vänsterkant. Linus Skarin slog den bra och Mattias Jansson var med fint och i kamp med en Uddevallaspelare fick han boxat ut bollen. Men inte bättre än att den hamnade ut till Linus Skarin som löpt in och klippte till och bollen satt perfekt ute vid stolpen, 1-0 Uddevalla.

Men hemmaledningen blev inte långvarig. För bara tre minuter senare var det 1-1. Victor Edvardsson hittade fram till Sebastian Carhed som sköt utifrån och bollen satt perfekt till 1-1.

Efter detta var det lite mer fart på Grebbestad som mestadels höll till på offensiv planhalva men det var fortsatt svårt att skapa chanser.

Bästa chansen för Grebbestad till ett avgörande kom efter 75minuter då provspelande Dirhat Ahmed fick på ett härligt vänsterskott men Uddevallas målvakt lyckades klara till en hörna.

Uddevallas enda chans efter målet kom efter 82 minuter. Efter en hörna blev Hadi Abuarisheh allt för fri men han kunde inte hålla nere skottet som smet över.

Med bara sex minuter kvar att spela tvingades Uddevalla till ett målvaktsbyte och trots att Filip Skarin troligen var ganska stelfrusen hann han med en bra räddning på Al-Hussein Nasrallahs skott.
Sedan blåste domaren av matchen 40 sekunder för tidigt med då alla var frusna verkade dom nöjda…

I denna nyhet: Herrsenior A 2023-02-03 IFK Uddevalla 1-1 IFK Uddevalla