Viktig vinst

Grebbestad grep sista halmstrået till att hänga kvar i trean genom att borta besegra Vallen med 0-2 (0-0). Tvåmålskytt blev Jonathan Palm.

Grebbestads första halvlek var sådär. Under stora delar var Vallen något bättre även om man kanske inte skapade så många chanser.

Men matchens första minuter gick till Grebbestad som även var mycket nära att ta ledningen efter tre minuter då Stratos Kenstanlis nickade på en hörna. Bollen gick via någon och gick sedan stolpe ut.

Efter detta kom Vallen in i en bra period och man hade ett flertal bra slagna hörnor som dock inte resulterade.

Efter 16 minuter fick Vallens Linus Söderlund ett friläge med Jan Svensson efter en bra genomskärare. Janne kom ut bra och kunde rädda och via en Gif-försvarare gick bollen till hörna.

Minuten senare testade Grebbestads nyförvärv Michel Berntsson-Gonzalez ett skott men det gick rakt på Vallens målvakt Mikael Frick.

Vallens Linus Söderlund hade ytterligare en chans men hans mellanting mellan inspel och skott kneps ganska enkelt av Jan Svensson.

Grebbestad hade sin bästa period runt halvtimmen av halvleken och bästa chansen fick Michel Berntsson-Gonzalez som blev helt fri med Mikael Frick som gjorde en bra räddning.

Linus Söderlund var inblandad i mycket för Vallen och med minuter kvar av första halvlek kom han på nytt ute på kanten och slog ett bra inspel som Jan Svensson dock kunde slänga sig ut och boxa undan före anstormande Vallenspelare.

Det sista som hände sedan var att Vallen fick ett utmärkt frisparksläge men skottet gick rakt i Grebbestads mur och returen sköts långt utanför.

Bättre spel av Grebbestad i andra halvlek!Grebbestad spelade upp sig rejält i den andra halvleken och efter ett par minuter fick Jonathan Palm chansen men Mikael Frick kan rädda ganska enkelt.

Efter 51 minuter hade Grebbestad en mycket farlig hörna där Vallen i sista stund kunde få undan bollen.

Efter 55 minuter kom det förlösande målet för Grebbestad. Michel Berntsson-Gonzalez spelade fram Jonas Söderlund som med en fin framspelning hittade Jonathan Palm som enkelt kunde sätta 0-1 från nära håll.

Två minuter senare var det nära att Grebbestad öka på sin ledning när Jonas Söderlund snyggt skruvade ett skott som dock prickade ribban och målvakten Mikael Frick kunde plocka upp returen.

Vallen var inte ofarliga och man kom flera gånger med bra inlägg från sin högerkant. Vid ett tillfälle hade man en nick tätt utanför och man hade lite senare ett ännu bättre läge men missar då volleyskottet och skansen försvann.

Jonas Söderlund spelade fram Jonathan Palm som kanske borde ha avgjort matchen då han kom fri med Mikael Frick som dock kunde komma ut och ännu en gång rädda.

Ett annat bra läge för Vallen var ett bra skott som kunde täckas av Martin Kallin som med en uppoffrande slängning kunde få bollen på sig.

Men efter 88 minuter kom avgörandet. Jonas Söderlund kom på vänsterkanten och sköt ett skott som Mikael Frick halvräddar och Jonathan Palm befann sig på rätt ställe och kunde återigen enkelt sätta bollen i nät till 0-2.

Bäst i Vallen var målvakten Mikael Frick medan Grebbestads Michel Berntsson-Gonzalez blev utsedd till bäste Grebbestadspelare.