1-1 borta mot Ödeborg

Grebbestad spelade 1-1 borta mot Ödeborg efter underläge 1-0 i paus. Markus Svensson kvitterade för Grebbestad som sedan var närmast vinst och vid 1-1 missade man en straff.

(Stora kortet: Michael Johansson knyter skon för hemmamålvakten Daniel Eriksson)

Matchinledningen gick helt till Ödeborg och första tio minuterna var Grebbestad inte alls med i matchen och redan i andra minuten blev man upprullade efter en snabb spelvändning och Robert Bagger fick ett fint läge men sköt över.

Snabba spelvändningar var något som Ödeborg satsade hårt på och man fyllde på bra vid dessa lägen. Dessutom jobbade man med hård press på Grebbestads bollhållare i stort sett hela matchen.

En ny snabb spelvändning efter sju minuter ställde Ted Olsson i läge men det var en bit utifrån och även detta skott gick över.

Efter de inledande 10 minuterna så kom Grebbestad bättre in i matchen som nu blev jämnare spelmässigt och efter 19 minuter vann Grebbestad en andraboll efter en hörna och inspelet nådde Jonas Söderlund som skarvade bollen tätt utanför.

Grebbestad hade sedan en fin period och efter ett långt inkast som nickskarvades av Jonas Söderlund mot Kim Meijer som kom på bortre stolpen men Kim var aningens sen. Men här var det mycket nära 0-1 efter 27 minuter.

Grebbestad var sedan mycket nära igen efter 32 minuter när Ahmed Rashids inspel nådde Michael Johansson som inte fick ren träff och en back kunde få stopp på bollen metern före mål.

Efter dessa fina lägen kom Ödeborgs ledningsmål överraskande. Man hade inte hjaft något spel under en period men en snabb kontring ställde Robert Bagger ensam med Henrik Olausson som var chanslös på avslutet, 1-0 efter 34 minuter.

Jonas Söderlund var nära att kvittera omgående när han kom till skott efter Mattias Svenssons inspel men det skruvade skottet gick aningens utanför.

1-0 till Ödeborg i paus var nog inte helt rättvist sett efter farliga målchanser men Ödeborg var farliga med sina spelvändningar.

I andra halvleks sjätte minut vände Daniel Brattberg fint bort en Grebbestadsback och var på väg i fint läge men Kim Meijer gjorde ett bra hemjobb och kunde bryta.

Öppningen av andra halvlek var annars ganska jämn men de chanser som skapades var Ödeborgs. En frispark utifrån av Ödeborgs Anders Böckman blev farlig då både Jonas Söderlund och Henrik Olausson som kom ut fel missade bollen som dock tochade någon av dem och gick till hörna.

Efter 64 minuter var Robert Bagger nära igen då han så när hann ifatt en nicktoch vid bortre stolpen men han kom aningens sent och missade.

Minuten senare vände matchen över helt i Grebbestads favör. Grebbestads Michael Johansson och Ödeborgs Viktor Gahnström hade en liten uppgörelse som resulterade i varsin varning och för Viktors del var detta den andra och därmed fick han rött kort.

Grebbestad fick nu igång ett bra passningsspel och resten av matchen var en jakt på först en kvittering ochdärefter ett segermål.

Mattias Svensson fick nu fina ytor på sin högerkant och kom där fint flera gånger och efter 69 minuter hade han ett bra inspel och Ödeborgs duktige målvakt Daniel Eriksson klarade med besvär. Returen gick ut till Ahmed Rashid var skott gick utanför.

Två minuter senare kom ett nytt inspel från Mattias Svensson som styrdes ut av Ödeborgs försvar till Kim Meijer som sköt men Daniel Eriksson räddade säkert.

Efter 76 minuter kom inte helt oväntat kvitteringen. Ahmed Rashid kom runt på kanten och kunde trots en ordentlig tröjdragning servera Markus Svensson med en passning och Markus skott satt otagbart för Daniel Eriksson.

Efter 80 minuter la Kim Meijer en djupledsboll på inhopparen Robin Persson som försökte lobba över långe Daniel Eriksson som lätt plockade ner bollen.

Grebbestads tryck blev allt hårdare och efter 82 minuter gjordes Mattias Svensson ner i straffområde och Grebbestad fick straff. En straff som var bra men Daniel Eriksson gick åt rätt håll och limmade till och med bollen.

Grebbestad låg på hårt även efter hörnan men kom inte till fler lägen och 1-1 stod sig matchen ut och Ödeborg skall nog vara nöjdast med poängen som spelet blev.

- Dom var farliga med sina omställningaroch dom jobbade hårt. Men efter en trevande inledningskapade vi några fina lägen så det var tungt och ligga under med 1-0 i paus.

- Vi fick igång ett bättre passningsspel i andra men skapade inte direkt något innan deras utvisning men efter den tog vi över helt. Vi brände en straff och då känns det tungt med bara en pinne och det känns som vi borde haft alla tre.

- Markus Svensson och Ahmed Rashid var bäst hos oss idag, avslutar tränaren Mikael Mattsson.